Praktyki zawodowe we Włoszech: podsumowanie projektu Erasmus+

Maj 2025. Udine, Tarcento, Cividale del Friuli. To właśnie w regionie Friuli-Wenecja Julijska nasi uczniowie robili dokładnie to, do czego przygotowują się w szkole: pracowali, rozwijali się i podejmowali wyzwania. Doświadczyli, czym w praktyce jest projekt Erasmus+.

W ramach projektu 2024-1-PL01-KA121-VET-000214851 23 uczniów klas trzecich wyjechało na zagraniczne praktyki zawodowe do Włoch. Każdy z nich realizował program dostosowany do swojego kierunku kształcenia.

W projekcie uczestniczyli uczniowie z trzech kierunków:
  • technik fotografii i multimediów,
  • technik żywienia i usług gastronomicznych,
  • technik eksploatacji portów i terminali.

Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji zawodowych uczniów poprzez realizację staży w realnym, międzynarodowym środowisku pracy. Równie istotne były rozwój kompetencji językowych i społecznych, adaptacja do nowego otoczenia i poznanie innej kultury pracy i innego stylu zarządzania.

Mobilność odbyła się w terminie 01.05–12.05.2025, z dwoma dodatkowymi dniami przeznaczonymi na podróż.

Każdy z uczestników realizował indywidualny program praktyk dostosowany do specyfiki danego zawodu:
  • Technicy fotografii i multimediów pracowali nad fotografią studyjną, plenerową i produktową. Obsługiwali profesjonalny sprzęt, realizowali sesje w terenie i w studio, edytowali materiały, przygotowywali grafiki i multimedia.
  • Technicy eksploatacji portów i terminali poznawali realia pracy w logistyce pasażerskiej i towarowej: odprawy, magazynowanie, planowanie tras, obsługa klienta, dokumentacja i procedury transportowe. Odwiedzali firmy spedycyjne, port i terminal morski, a także ośrodek z symulatorem lotu. Pracowali również nad tworzeniem procedur bezpieczeństwa i obsługi klienta dla firm transportowych.
  • Technicy żywienia i usług gastronomicznych pracowali w kuchni i na sali restauracyjnej. Przygotowywali dania kuchni włoskiej zgodnie z lokalnymi recepturami, uczyli się planowania menu i poznawali zasady serwisu konsumenckiego. Współpracowali z lokalnym zespołem i codziennie mieli możliwość ćwiczenia języka zawodowego w praktyce.

Każdy uczeń odbył minimum 60 godzin praktyk pod nadzorem włoskich mentorów.

W czasie wolnym nie zabrakło odkrywania Włoch. W ramach programu kulturowego nasi uczniowie odwiedzili m.in. Triest oraz obowiązkowo Wenecję. Spacery, degustacje lokalnych produktów i wspólne poznawanie kultury były naturalnym dopełnieniem intensywnej pracy zawodowej.

Projekt był realizowany zgodnie z założeniami formalnymi programu Erasmus+. Poprzedziła go wizyta przygotowawcza, którą przeprowadziły nauczycielki odpowiedzialne za projekt: p. Agnieszka Kowalczyk i p. Anna Felczyńska. Spotkały się z partnerami, odwiedziły miejsca praktyk i zakwaterowania, omówiły wsparcie dla uczniów oraz kwestie organizacyjne.

Przed wyjazdem uczniowie przeszli również kompleksowe przygotowanie: zajęcia językowe, kulturowe, pedagogiczne, szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i logistyki wyjazdu.

Uczniowie wrócili z konkretnymi umiejętnościami, gotowi na kolejne zawodowe wyzwania. Naszym celem było połączenie nauki z doświadczeniem i właśnie to udało zrealizować.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+, sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe.